In de krant ‘Het Vaderland’ van 3 februari 1940 meldde men:

De Vecht ter hoogte van de huidige Prins Bernardbrug met zicht op de Vechtbrug. Rechts het zgn. Slat en links de Achterbrink.

“Wat bijna nooit gebeurt zag men thans. Op de altijd gevaarlijke Vecht wordt al dagen achtereen schaatsen gereden zonder dat er een ongeluk is gebeurd. Er zit ca. 28 cm ijs in. Een vrachtauto met zand beladen is er over gereden, een novum in Hardenbergs historie. De Chr. Landbouwwinterscbool is al eenige dagen gesloten, omdat er niet voldoende cursisten aanwezig zijn. De Chr. ULO-school had een dag vakantie omdat de stookolie van de verwarming opgebruikt was. Een chauffeur raakte midden in den nacht op den weg Ommen-Hardenberg ingesneeuwd, zoodat omwonenden uit het bed geklopt moesten worden om hulp. Het verkeer was gisteren in nog ernstiger mate belemmerd…”

Een andere krant, namelijk ‘De Vijf Rivieren – Nieuwe Gorinchemse Courant’ meldde diezelfde dag:

“Hardenberg. De winter laat zich ook in deze streken van het land geducht gelden. Konden veertien dagen geleden de auto’s onmogelijk over de met sneeuwduinen bedekte wegen de dorpelingen halen voor den kerkdienst, althans uit de veraf gelegen buurtschappen, thans zijn deze nog meer van de buitenwereld afgesloten. Op den weg naar Radewijk moesten zes auto’s het opgeven en kwam een in een sloot terecht. Des avonds werd zelfs in het meer bewoonde Heemse de weg bijna onberijdbaar door opgehoopte sneeuwduinen. De weg naar Lutten, voor veertien dagen nog vrij goed, alleen hier en daar met hooge sneeuwwallen versperd, is thans voor het verkeer afgesloten. De bus van de E.D.S. rijdt niet meer. De postauto kon er bij nacht niet doorkomen en is halverwege teruggekeerd om van Lutten naar Coevorden te rijden, zoodat Hardenberg dien morgen van post verstoken was”.